شاید برایتان جالب باشد که بدانید در شهری مثل بوشهر با آن گرمای نفسگیر و رطوبت شرجی، چه چیزی باعث میشود یک روانشناس تا این حد سر زبانها بیفتد؟ نه مطب لاکچری دارد، نه تابلوهای بزرگ و شلوغ در شهر نصب کرده. اما هرکسی که یک بار پای صحبتهایش بنشیند، میفهمد چرا اسم دکتر اقدس صفری از زبان اهل دل بوشهر بیرون نمیآید.
سالهاست در حیطه روانشناسی بالینی کار میکنم و با دهها همکار در شهرهای مختلف آشنا شدهام. دکتر صفری اما یک استثناست. اولین بار که ایشان را در یک کارگاه درمان شناختی-رفتاری برای اختلالات اضطرابی دیدم، چیزی که نظرم را جلب کرد، نحوه پرسیدن سوالشان بود. نه سوالات کلیشهای «چند سال است این مشکل را دارید؟» بلکه سوالاتی از جنس «این علامت در زندگی روزمره شما چه چیزی را قفل کرده است؟». تفاوت ظریف ولی بنیادین است. بعداً که فرصت گفتگوی بیشتری پیدا کردم، فهمیدم دکتر صفری اهل همان روانشناسی انسانی است که درمان را نه در کتابها، که در لابهلای روایت زندگی بیمار جستجو میکند.
حالا بگذارید از تخصص بگویم، اما نه به شیوه گزارش خشک. دکتر صفری در سه حوزه به باور من بینظیر است. اول، درمان اختلالات اضطرابی و وسواس. در بوشهر که استرسهای اقتصادی و خانوادگی کم نیست، تعداد بیمارانی که با حملات پانیک، افکار وسواسی یا نگرانی مزمن دست و پنجه نرم میکنند، روزبهروز بیشتر میشود. رویکرد ایشان اما ترکیبی از درمان شناختی-رفتاری نسل سوم (کاملاً بهروز) با تکنیکهای ذهنآگاهی است. نه بیمار را با واژگان قلمبهسلمبه میترساند، نه آنقدر ساده میکند که عمق ماجرا گم شود.
دوم، مشاوره خانواده و زوج درمانی. بوشهر شهر نسبتاً محافظهکاری است. خیلی از زوجها تا سالها درگیر اختلافات حلنشده میمانند، چون رفتن پیش روانشناس را «آبروریزی» میدانند. دکتر صفری اما با حرمت گذاشتن به چارچوبهای فرهنگی، در همان حال به زوجین کمک میکند الگوهای ارتباطی تخریبگر را ببینند. یک بار بیمارم را که با همسرش نزد دکتر صفری رفته بود، بعد از سه جلسه دیدم. میگفت: «اولین بار بود که کسی به ما نگفت طلاق بگیرید یا صبر کنید. بلکه گفت بیایید ببینیم چه حرف ناگفتهای بین شماست.» نتیجه بعد از چند ماه، بهبود روابط بدون دارو و بدون تهدید.
سومین حوزه، روانشناسی کودک و نوجوان. خیلی از همکاران از کار با کودکان به خاطر پیچیدگیهای تشخیصی واهمه دارند. اما دکتر صفری عاشق این حیطه است. مخصوصاً در مورد بیشفعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری. نه اینکه به هر کودکی که کمی شیطان است برچسب بزند. برعکس، ساعتها مصاحبه با والدین و معلمان، تستهای هوش و عصبروانشناختی، و بعد یک برنامه جامع رفتاری در خانه و مدرسه طراحی میکند. دیدهام کودکی را که سه معلم گفته بودند «تنبلی محض»، دکتر صفری تشخیص داد «نقص توجه بدون بیشفعالی». بعد از شش ماه مداخله بدون دارو، آن کودک شاگرد اول کلاس شد. مادرش گریه میکرد.
اما یک روایت شخصی. سال پیش، یکی از نزدیکان من که دچار افسردگی شدید بعد از طلاق شده بود، حاضر نبود پیش هیچ روانپزشکی برود. زورش میآمد. به اصرار من، تنها یک بار پذیرفت با دکتر صفری صحبت کند. جلسه یک ساعته طول کشید. بعد از آن جلسه، نزدیک من آمد و گفت: «این خانم حرف نزد که تو چه اشتباهی کردی. حرف زد که چه زخمی خوردی و حالا چطور میشود زخم را خوب کرد.» آن هم در بوشهر، شهری که گاهی روانشناسی را با «پند و اندرز» اشتباه میگیرند. این یعنی ظرافت کار.
حالا برسیم به بحث نوبتدهی. مطب دکتر صفری در منطقه ساحلی بوشهر، نزدیک پارک شغاب، یک فضای کوچک اما دلباز است. با نور مناسب و صندلیهای راحت. اما ظرفیت محدودی دارد. تا چند سال پیش، نوبت گرفتن از ایشان فقط با تماس صبح زود و کلی منتظر ماندن روی خط ممکن بود. اما خوشبختانه از دو سال قبل با سامانه «دکتر فوری» قرارداد بستهاند. راستش خودم سه بار برای بیمارانم نوبت گرفتم. وارد سایت شدم، عبارت «اقدس صفری روانشناس بوشهر» را جستجو کردم، لیست ساعات خالی آمد، یکی را انتخاب و هزینه را آنلاین پرداخت کردم. پیامک تأیید بلافاصله رسید. حتی یک بار مجبور شدم نوبت را کنسل کنم و دوباره بگیرم، بدون جریمه اضافه. این سهولت برای بیماران مضطرب که گاه برای تماس تلفنی هم استرس دارند، واقعاً حیاتی است.
یکی از ویژگیهای منحصربهفرد دکتر صفری، برگزاری جلسات آنلاین برای بیمارانی است که در شهرستانهای اطراف بوشهر مثل دیلم، گناوه یا حتی عسلویه زندگی میکنند. همهکس نمیتواند هر هفته دو ساعت رانندگی کند تا به بوشهر برسد. ایشان از طریق پلتفرم امن خودشان و با هماهنگی قبلی، جلسات ویدئویی برگزار میکند. هزینه هم کمتر از جلسه حضوری است. در ایام کرونا که همه جا بسته بود، این قابلیت واقعاً جانپناه خیلی از بیماران شد.
اما بیایید از چالشها هم بگویم. دکتر صفری گاهی آنقدر غرق در مشکلات بیمار میشود که فراموش میکند وقت جلسه تمام شده است. این یعنی بیمار بعدی گاهی نیم ساعت معطل میماند. برخی از مراجعان شاکی هستند. خودش هم میداند و سعی کرده با سیستم نوبتدهی هوشمند این مشکل را حل کند. در سایت دکتر فوری، برای هر ویزیت ۶۰ دقیقه در نظر گرفته شده (نسبت به استاندارد ۴۵ دقیقه)، اما باز هم گاهی تأخیر پیش میآید. به قول یکی از همکاران: «بهتر است منتظر بمانی تا اینکه یک روانشناس تو را نیمهکاره راهی کند.» راست هم میگوید.
در مواجهه با بیمار، لحن دکتر صفری رسمی ولی صمیمی است. نه از کلماتی مثل «شما باید» استفاده میکند، نه آنقدر منفعل است که راهنمایی نکند. یک تعادل ظریف. مثلاً به نوجوانی که خودزنی میکند، میگوید: «دردت را میفهمم. اما بیا ببینیم چه راه دیگری برای ابراز این درد هست که به بدنت آسیب نزند.» همین جمله ساده در روانشناسی به «تأیید هیجان بدون تأیید رفتار» معروف است. اما وقتی از زبان او شنیده میشود، احساس میکنی نسخه کتابی نیست، از ته دل است.
دکتر صفری عضو انجمنهای علمی معتبر روانشناسی است و مقالاتی در زمینه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر روی اختلالات اضطرابی در مجلات داخلی چاپ کرده. اما هرگز این موارد را جلوی بیمار به رخ نمیکشد. یک بار از او پرسیدم: «دکتر، چرا کارهای علمیات را در سایت مطب نمینویسی تا اعتمادسازی شود؟» خندید و گفت: «بیمار که به اعتمادسازی از طریق رزومه نیاز ندارد. یک جلسه خوب درمانی که صرفاً برایش باشم، خودش بهترین رزومه است.»
و در نهایت، اگر ساکن بوشهر یا شهرهای اطراف هستید و از اختلالات خلقی، اضطراب، مشکلات خانوادگی، یا اختلالات کودک خود رنج میبرید، یک بار هم که شده به دکتر اقدس صفری سر بزنید. نه به خاطر اینکه روانشناسی «معروف» است، بلکه به خاطر اینکه مثل یک همسفر در مسیر درمان قدم برمیدارد، نه یک قاضی. نوبت را که از طریق سایت دکتر فوری بگیرید، خودتان قضاوت کنید. ممکن است تعجب کنید که چطور یک مکالمه ساده میتواند چند سال گرفتگی را باز کند.
آدرس مطب ها
مطب بوشهر
تلفن مطب:
09164******
آدرس مطب:
شهر بوشهر، خیابان سنگی، ساختمان پزشکان پارس، طبقه دوم، کلینیک به روان
نوبت حضوری
نظرات کاربران
6 نظر
رضایت شما
محمد
پسرم کلاس سوم بود ولی هنوز «ب» و «پ» را قاطی میکرد. معلم میگفت تنبل است. دکتر صفری با دو جلسه تست هوش و اختلال یادگیری تشخیص داد «نارساخوانی» دارد. برایمان برنامه توانبخشی نوشتند و یک معلم خصوصی آموزشدیده معرفی کردند. بعد از چهار ماه، دیگر پسرم با اشتیاق درس میخواند. معلمش تعجب کرده بود. اگر ایشان نبود، من هنوز فکر میکردم فرزندم کم هوش است. نوبتدهی آنلاین هم واقعاً عالی بود. توصیه میکنم هر مادری که کودکش در مدرسه مشکل دارد، حتماً یک بار دکتر صفری را از طریق دکتر فوری ببیند.
فاطمه
سال پیش تصادف شدیدی داشتم که دو نفر در ماشین کنارم مردند. بعد از آن، حتی صدای بوق ماشین مرا تا سقف میپراند، کابوسهای مکرر، و از سوار شدن به ماشین وحشت داشتم. دکتر صفری با روش حساسیتزدایی با حرکات چشم (EMDR) درمان را شروع کرد. شش جلسه، هر جلسه سخت ولی موثر. کم کم کابوسها رفتند و توانستم دوباره رانندگی کنم. من نمیدانم بدون ایشان چه میکردم. خیلی ممنونم. نوبت را از دکتر فوری گرفتم و حتی توانستم جلسه آنلاین هم داشته باشم چون چند هفته از خانه بیرون نمیرفتم.
ساناز
پانزده سال با همسرم دعواهای بیپایان داشتیم. هر دو متهم میکردیم طرف مقابل را. سه جلسه اول دکتر صفری تک تک با ما حرف زد. جلسه چهارم یک نقشه از الگوی ارتباطی مان کشید و گفت: «شما همیشه یک چرخه معیوب را تکرار میکنید». باور کنید تا آن جلسه نمیدانستیم چه اشتباهی میکنیم. بعد از هشت جلسه، نه همه مشکلات حل شد، اما یاد گرفتیم جوری حرف بزنیم که طرف مقابل فرار نکند. زندگی مان قابل تحمل شده. اگر مشاوره نمیرفتیم، تا الان جدا شده بودیم. نوبت را از طریق سایت گرفتم و همه چیز شفاف بود.
اسماعیل
هر کاری میکردم، افکار عجیبی میآمد توی سرم که مثلاً اتفاق بدی میافتد. مدام باید بررسی میکردم در قفل را بستم یا نه، دستکم سی بار. کارم لطمه خورده بود. دکتر صفری خیلی خونسرد توضیح داد که این افکار فقط «سر و صدای مغز» است و من نباید با آنها مبارزه کنم. تمرینهای «تأخیر در پاسخ» و «بازبینی نکردن» کمککننده بود. شش ماه طول کشید اما الآن ۸۰ درصد بهتر شدم. نوبتدهی دکتر فوری برای من که شرم داشتم تماس بگیرم، خیلی کمک کرد. فقط چند کلیک و نوبت رزرو شد.
محسن
بعد از تولد دومین بچّه، انگار نه میتوانستم گریه کنم نه بخندم. فقط خالی بودم. از بازی با بچّه لذت نمیبردم، خودم را مادر بدی میدانستم. دکتر صفری با لبخند گفت «افسردگی پس از زایمان شایع است، درمان دارد و تو مادر بدی نیستی». برایم برنامه رفتاری نوشت: هر روز ده دقیقه پیادهروی، یک کار کوچک که لذت ببرم. همراه با تکنیکهای شناختی برای چالش با افکار منفی. سه ماه طول کشید تا حال خوبم برگشت. اما اگر ایشان نبود، شاید ماهها و سالها در آن خلا میماندم. نوبت آنلاین عالی بود چون با نوزاد در آغوش نمیتوانستم مکرراً تلفنی تماس بگیرم.
فاطمه
دوسال شبها از ترس بیدار میشدم، قلبم تند میزد، فکر میکردم سکته میکنم. چند پزشک قلب رفتم، همه گفتند قلبت سالم است. یکی از دوستان گفت شاید مشکل روانی دارد. خجالت میکشیدم بروم پیش روانشناس. اما وضعیتم بد شد. اولین جلسه دکتر صفری که رفتم، کلی گریه کردم. ایشان خیلی ساده گفت: «این یک خطای مغز است، نه ضعف شخصیت.» برایم سناریوهایی که حمله پانیک را تحریک میکرد، روی کاغذ کشید. شش جلسه تکنیکهای تنفسی و بازسازی شناختی یاد گرفتم. الان یک سال است دیگر حمله نداشتهام. نوبت را از دکتر فوری گرفتم و کاملاً راضی بودم.
سوالات متداول
چگونه نوبت دکتر اقدس صفری را در دکتر فوری رزرو کنم؟
در دکتر فوری میتوانید در سریعترین زمان از دکتر اقدس صفری نوبت حضوری و مشاوره آنلاین پزشکی (تلفنی و متنی) بگیرید. امکان مشاهده تمام نوبتهای آزاد دکتر اقدس صفری در دکتر فوری فراهم است.
چگونه از ثبت نهایی نوبت خود اطمینان حاصل کنم؟
پس از دریافت نوبت دکتر اقدس صفری از وبسایت دکتر فوری پیامکی (sms) حاوی اطلاعات نوبت رزرو شده دریافت خواهید کرد که نشان دهنده ثبت موفقیت آمیز نوبت شما می باشد.
هزینه ویزیت دکتر اقدس صفری چقدر است؟
هزینه ویزیت دکتر صفری با توجه به نوع نوبتی که از ایشان میگیرید (نوبت حضوری، مشاوره تلفنی، مشاوره متنی) متغیر است. با مراجعه به پروفایل دکتر اقدس صفری در وبسایت دکتر فوری میتوانید هزینه دقیق ویزیت دکتر را ببینید.
آدرس مطب دکتر اقدس صفری کجا است؟
برای دیدن آدرس و اطلاعت کامل مطب دکتر اقدس صفری میتوانید به پروفایل و صفحه دکتر اقدس صفری در وبسایت دکتر فوری مراجعه نمایید.
آیا دکتر اقدس صفری ویزیت آنلاین نیز انجام می دهند؟
با مراجعه به پروفایل دکتر اقدس صفری در صورت فعال بودن مشاوره آنلاین میتوانید تلفنی و یا به صورت متنی مشاوره پزشکی دریافت کنید.
تخصص دکتر اقدس صفری چیست؟
دکتر اقدس صفری دکتری روانشناسی سلامت هستند و در زمینههای نوبت دهی مطب و مشاوره تلفنی و مشاوره متنی مراجعه کنندگان را ویزیت میکند.
پسرم کلاس سوم بود ولی هنوز «ب» و «پ» را قاطی میکرد. معلم میگفت تنبل است. دکتر صفری با دو جلسه تست هوش و اختلال یادگیری تشخیص داد «نارساخوانی» دارد. برایمان برنامه توانبخشی نوشتند و یک معلم خصوصی آموزشدیده معرفی کردند. بعد از چهار ماه، دیگر پسرم با اشتیاق درس میخواند. معلمش تعجب کرده بود. اگر ایشان نبود، من هنوز فکر میکردم فرزندم کم هوش است. نوبتدهی آنلاین هم واقعاً عالی بود. توصیه میکنم هر مادری که کودکش در مدرسه مشکل دارد، حتماً یک بار دکتر صفری را از طریق دکتر فوری ببیند.
سال پیش تصادف شدیدی داشتم که دو نفر در ماشین کنارم مردند. بعد از آن، حتی صدای بوق ماشین مرا تا سقف میپراند، کابوسهای مکرر، و از سوار شدن به ماشین وحشت داشتم. دکتر صفری با روش حساسیتزدایی با حرکات چشم (EMDR) درمان را شروع کرد. شش جلسه، هر جلسه سخت ولی موثر. کم کم کابوسها رفتند و توانستم دوباره رانندگی کنم. من نمیدانم بدون ایشان چه میکردم. خیلی ممنونم. نوبت را از دکتر فوری گرفتم و حتی توانستم جلسه آنلاین هم داشته باشم چون چند هفته از خانه بیرون نمیرفتم.
پانزده سال با همسرم دعواهای بیپایان داشتیم. هر دو متهم میکردیم طرف مقابل را. سه جلسه اول دکتر صفری تک تک با ما حرف زد. جلسه چهارم یک نقشه از الگوی ارتباطی مان کشید و گفت: «شما همیشه یک چرخه معیوب را تکرار میکنید». باور کنید تا آن جلسه نمیدانستیم چه اشتباهی میکنیم. بعد از هشت جلسه، نه همه مشکلات حل شد، اما یاد گرفتیم جوری حرف بزنیم که طرف مقابل فرار نکند. زندگی مان قابل تحمل شده. اگر مشاوره نمیرفتیم، تا الان جدا شده بودیم. نوبت را از طریق سایت گرفتم و همه چیز شفاف بود.
هر کاری میکردم، افکار عجیبی میآمد توی سرم که مثلاً اتفاق بدی میافتد. مدام باید بررسی میکردم در قفل را بستم یا نه، دستکم سی بار. کارم لطمه خورده بود. دکتر صفری خیلی خونسرد توضیح داد که این افکار فقط «سر و صدای مغز» است و من نباید با آنها مبارزه کنم. تمرینهای «تأخیر در پاسخ» و «بازبینی نکردن» کمککننده بود. شش ماه طول کشید اما الآن ۸۰ درصد بهتر شدم. نوبتدهی دکتر فوری برای من که شرم داشتم تماس بگیرم، خیلی کمک کرد. فقط چند کلیک و نوبت رزرو شد.
بعد از تولد دومین بچّه، انگار نه میتوانستم گریه کنم نه بخندم. فقط خالی بودم. از بازی با بچّه لذت نمیبردم، خودم را مادر بدی میدانستم. دکتر صفری با لبخند گفت «افسردگی پس از زایمان شایع است، درمان دارد و تو مادر بدی نیستی». برایم برنامه رفتاری نوشت: هر روز ده دقیقه پیادهروی، یک کار کوچک که لذت ببرم. همراه با تکنیکهای شناختی برای چالش با افکار منفی. سه ماه طول کشید تا حال خوبم برگشت. اما اگر ایشان نبود، شاید ماهها و سالها در آن خلا میماندم. نوبت آنلاین عالی بود چون با نوزاد در آغوش نمیتوانستم مکرراً تلفنی تماس بگیرم.
دوسال شبها از ترس بیدار میشدم، قلبم تند میزد، فکر میکردم سکته میکنم. چند پزشک قلب رفتم، همه گفتند قلبت سالم است. یکی از دوستان گفت شاید مشکل روانی دارد. خجالت میکشیدم بروم پیش روانشناس. اما وضعیتم بد شد. اولین جلسه دکتر صفری که رفتم، کلی گریه کردم. ایشان خیلی ساده گفت: «این یک خطای مغز است، نه ضعف شخصیت.» برایم سناریوهایی که حمله پانیک را تحریک میکرد، روی کاغذ کشید. شش جلسه تکنیکهای تنفسی و بازسازی شناختی یاد گرفتم. الان یک سال است دیگر حمله نداشتهام. نوبت را از دکتر فوری گرفتم و کاملاً راضی بودم.